comments 4

Vieraileva kirjoittaja: Cannesin elokuvajuhlien asuja, osa 2

Viime vuodelta tuttu juttusarja saa jatkoa, kun helsinkiläisen suunnittelijatiimin vainio.seitsosen Merja Seitsonen piti puolestamme silmällä Cannesin elokuvajuhlien pukeutujia. Merjan sekä vainio.seitsosen malliston löydät Fredalta, liikkeestä nimeltä Liike!

(Minua sykähdytti tässä vellovassa ikä- ja/tai ulkonäkökriisissäni elokuvajuhlien osalta tämä kuvasarja: kuinka harvinaista onkaan nähdä jumaloituja tähtiä ihan itsenään, ei vain käsitellyissä promokuvissa tai valkokankaalla filtteröityinä. He ovat ihmisiä, hekin vanhenevat, sittenkin!)

Merja, ole hyvä!
(Kuvat: Pinterest, lisää kuvia linkitysten takaa.)

On taas aika luoda silmäys Cannesin vuotuisen elokuvafestivaalin kiinnostavalle punaiselle matolle! Tehdään se tänä vuonna teemoittain:

1. Punaisen maton tyrannia
Ranskassa elokuviin suhtaudutaan vakavasti ja uutisointi punaiselta matolta nähdään tuontitavarana Hollywoodista. Punaisen maton tyranniastakin puhutaan, koska Hollywoodissa kohauttaminen on kaupallisen yhteistyön kannalta tärkeää. Cannesissa näyttäytyvät ranskalaisittain ”amies de la maison”, julkkikset, jotka istuvat mielellään muotinäytösten eturivissä ja tukevat suosikkisuunnittelijoitaan, mutta eivät kuitenkaan ryhdy kampanjakasvoiksi.

Cannesissa nähdään myös kansainvälisiä elokuvatähtiä eri kulttuureista. Juryn jäsenen Fan Bingbingin puvut olivat järjestään tyylikkäitä ja mielenkiintoisia.

Tänä vuonna muotilehdet kiinnittivät huomiota ranskalaistähtien
eleganssiin verrattuna Hollywood-kollegoihinsa. Siinä missä
huippustylistit kasaavat jenkkitähtien glamuröösin garderoobin,
ranskalaiset naiset valitsevat usein pukunsa oman makunsa mukaan
kotimaansa kiinnostavista haute couture -taloista. Nudemeikki ja
luonnolliset hiukset henkivät ranskalaista nonchalancea. Esimerkkinä
Lily-Rose Depp Chanelin puvussa, verrattuna vaikkapa kauniiseen, mutta jokseenkin patsasmaiseen Elle Fanningiin Vivienne Westwood-lookissa.

Toisaalta olisi yliolkaista väheksyä punaisen maton merkitystä, sillä juuri luksusteollisuus on merkittävä vientiala ranskalaisille ja uutisointi siltä osin palvelee heikäläisiä aivan tarkoituksenmukaisesti.

2. Feministinen manifesti

Muotimaailmassa uutisoidaan nykyään suunnittelijavaihdoksia
innokkaasti, epäilemättä osana markkinointia. Kun Valentino siirtyi
syrjään muotitalonsa taiteellisesta johdosta, tilalle valittiin
suunnittelijakaksikko Maria Grazia Chiuri ja Pierpaolo Piccioli. Tiimi
sai muotitalon mallistot uuteen nosteeseen. Samaan aikaan Christian
Diorin taiteelliseksi johtajaksi nimitettiin Raf Simons, jonka
alkutaipaleesta legendaarisessa muotitalossa on tehty muuten mainio
dokumentti Dior and I.

Simons ehti vaikuttaa Diorilla vain muutaman sesongin, kun hän siirtyi jo Calvin Kleinille, jossa hänen johdollaan tehtiin Nicole Kidmanin paljon kuvattu tyllipuku. Kidmanin asua esiteltiin ainakin Voguen kansainvälisessä verkkojukaisussa näyttävästi. Ehkäpä on ajateltu, että Raf Simons on ensimmäinen amerikkalaisen muotitalon suunnittelija, joka voi todella vastata eurooppalaisten muotitalojen ylivaltaan.

Simonsin jälkeen Diorille palkattiin kiireellä ja kohun
saattelemana Valentinon tiimistä suunnittelija Maria Grazia Chiuri,
ensimmäisenä naisena Diorin historiassa. Hän lainasi heti
debyyttimallistossaan Chimamanda Ngozi Adichien feminististä
manifestia Diorin t-paitoihin: “We should all be feminists” .

Yksi tällainen sloganpaita bongattiinkin arvoisan juryn jäsenen, Jessica
Chastainin päältä Cannesissa, tosin privaattioloissa. Eikä sanoma jäänyt pelkästään teepaitaan; palkintogaalapuheessaan Chastain kiinnitti huomiota ehdokaselokuvien viestiin. Hän oli kauhistunut siitä naiskuvasta, jota ne suurimmaksi osaksi välittivät, muun juryn nyökytellessä päätään
hyväksyvästi. Hän vaatikin elokuvabisnekseen lisää naisia kertomaan tarinoita “about women I recognize in my day-to-day
life”.

Christian Diorin pukuja nähtiin Cannesissa paljon, myös miehillä,
esimerkkinä Robert Pattinson. Robert Pattinsonin daamilla FKA Twigsilla oli yllään ehkä jo vintageksi luokiteltava John Gallianon suunnittelema Diorin puku.

Maria Grazia Chiurille tunnusomaista tyllikirjontaa kosmosaiheineen
oli mm. Daria Strokousin puvussa. Rooney Mara oli Joaquin
Phoenixin käsipuolessa pukeutuneena Diorin valkoiseen
pitsipukuun.

Yllättäen punaiselta matolta löytyi myös meidän suosikkiemme tuotantoa. Maria Jokelan & Anni Niemen kiinnostavan Deadbird & Lionheart -malliston puku nähtiin suomalaisnäyttelijän Juuli Aschanin yllä Noah Baumbachin ensi-illassa. Heidän mallistoaan saa Tampereelta, ja sitä on lainattavissa ainakin Vaatepuu-lainaamosta.

3. Modernit klassikot: smokki myös naisille, sekä tyllihame

Naisten housupukuja oli vuoden 2017 festivaaleilla paljon. Naisellisia
smokkeja, bleiseriyhdistelmiä ja haalareita. Mietimme, voisiko
housujen suuri määrä olla yhteydessä siihen, että feministiset
äänenpainot ovat lisääntyneet? Meitä ihastutti varsinkin Aymeline
Valaden tumman turkoosi smokki. Katso myös Sandrine Kiberlainin juhlahaalari palkintogaalassa! Housupuvussa on hauska retroilun fiilis, sillä dupionsilkkinen pikkujakku ja hieman levenevät housut löytyivät muotimallistoista viimeksi 90-luvulla. Meilläkin oli oma versio, joka tosin poistui mallistosta nolosti ja vauhdilla, kun yhden asiakkaan housut ratkesivat kesken juhlien. Silkki on loistava materiaali, miellyttävä ja kestävä, mutta ompeleiden on syytä olla erityisen vahvat!

Naisten smokki on moderni klassikko, jota voi suositella lähes mihin
tahansa juhliin, frakkijuhlia lukuunottamatta. Miehen smokki ei valitettavasti ole ihan yhtä joustava. Nyt on muodissa yksirivinen takki, johon yhdistetään liivi – vaikkei se tarkalleen ottaen asuun kuulukaan – sekä solmukkeen eli mirrin sijaan solmio. Joaquin Phoenix yhdisti pukuunsa Converset! Phoenix palkittiin parhaana miesnäyttelijänä, täydellisenä yllätyksenä ainakin hänelle itselleen: “This was totally unexpected, as you can see from my shoes”.

Toinen nykymuodin klassikko on juurikin ballerinapituinen tyllihame, yhdistettynä nahkarotsiin. Esimerkiksi Elisabeth Mossin Oscar de la Renta -kokonaisuus oli onnistunut. Tyyli siirtyisi vaivattomasti monen vähän rokimman mimmin vaatekaappiin. Mekin tunnemme yhden, jolle tyyli sopisi 🙂

4. Sääriasian lipunkantaja: Charlotte Gainsbourg

Olipa hauska nähdä jälleen superlyhyitä mekkoja, vai olivatko nuo tunikoita ilman alaosaa… ? Naisillahan on yksi kohta, missä ikävuodet eivät näy: sääret! Niitä siis näyttämään. Saint Laurentin nykyisen suunnittelijan Anthony Vaccarellon kokoelmasta löytyy lyhyitä mekkoja, joita nähtiin eri versioina varsinkin Charlotte Gainsbourgin päällä, mutta myös monella muulla.

Joskus nämä erilaiset pukeutumisvaatimukset naisille tuntuvat todella ristiriitaisilta: liikkeessämme Fredalla on aivan tavallista kuulla naisten kommentoivan omaa vartaloaan siten, että he haluaisivat piilotella pois näkyvistä kaikki normaalia ikääntymistä viestittävät vartalomuutokset. Kuitenkin samanaikaisesti odotetaan, että oma ikä osoitetaan nimenomaan pukeutumalla  “ikäkauden mukaisesti ” – ilmeisesti, ettei kukaan vaan erehdy luulemaan nuoremmaksi? Tässä on minusta jotakin pielessä, varsinkin kun jotkut asut suorastaan edellyttävät ikää ja kokemusta. Kuten Susan Sarandon hienosti demonstroi, iän (70 v!) tuoma itsevarmuus, runsaus ja pyöreät olkapäät ovat dekoltepuvussa pelkästään plussaa. Vertaa vaikkapa ensimmäisiä kertoja olkaimettomassa puvussaan pyörähtelevään, vielä hieman epävarmaan ja varsamaiseen teiniin …näitä tapauksia voi nähdä punaisella matollakin, vaikka siellä astelevat ovatkin näissä hommissa yleensä ammatti-ihmisiä. Mieleen tulee vaikkapa Elle Fanningin ensiesiintymiset.

Lue lisää: Kootusti ja kattavasti Cannesin pukuloistoa löydät tämän linkin takaa.

4 Comments

  1. Liivia says

    En ehdi nyt lukea, mutta huikkaan että smokkipuku ehdottomasti paras asu!

  2. Nikadora says

    Sama, kiirus kova–mutta komppaan Liiviaa (varsinkin kangaslaatu ja väri onnistuneimmat!)
    Mutta, rakastan Charlottea! Hänessä on sitä jotain–boheemia, usvaista, rohkaisevaa, salaperäistä ja uskaliasta (ilman minimekkoakin).

    Liivia: Oletko nauttinut Pariisin taidepiireistä?
    Jokohan kotiudut sinne kohta lopullisesti..?
    Onnittelut näyttelystä!

  3. Anna says

    Charlotte on niin ihana!
    Täälläkin odotellaan Liivian kuulumisia, onneksi on Insta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.